Dr n. med. Jakub Śliwa

Rejestracja telefoniczna: 71 758 24 30
Poniedziałek - piątek godz. 7:00-21:00
Sobota 7:00-15:00

Infekcje dróg rodnych: przyczyny, objawy, leczenie

Infekcje w obrębie narządu płciowego u kobiet należą do najczęstszych schorzeń ginekologicznych. W większości przypadków przenoszone są drogą kontaktów seksualnych. Zdarza się, iż zakażenia dolnego odcinka narządu płciowego dają niewielkie i niedokuczliwe objawy, które są bagatelizowane przez kobiety. Nieleczone infekcje powodują rozprzestrzenienie się choroby na wyższe poziomy narządu rodnego oraz na inne narządy jamy brzusznej. Tym samym mogą być przyczyną groźnych powikłań, takich jak: zrosty w miednicy mniejszej, przewlekłe bóle podbrzusza, zapalne guzy przydatków. Mogą być również powodem poźniejszych problemów z zajściem w ciążę.

Do głównych czynników wywołujących zakażenia dróg rodnych należą:
1) wirusy (HPV, HSV)
2) bakterie (tlenowe, beztlenowe, chlamydie)
3) grzyby (drożdżaki i inne)
4) pasożyty (rzęsistek pochwowy)
5) zakażenia mieszane

Infekcje wirusowe wywoływane przez wirusa brodawczaka (HPV) są najczęściej bezobjawowe lub mogą objawiać się jedynie świądem i pieczeniem pochwy oraz nadmierną wydzieliną z pochwy. Niekiedy na sromie, w przedsionku pochwy i wokół odbytu pojawiają się guzki tzw. kłykciny. Zdarza się, że infekcja HPV przechodzi w postać przewlekłą i wówczas może powodować stany przedrakowe oraz raka szyjki macicy. U mężczyzn infekcja HPV najczęściej przebiega bezobjawowo. Zalecanym postępowaniem profilaktycznym jest zaszczepienie się jedną z dostępnych szczepionek przeciw HPV.

Zakażenia bakteryjne, wśród których najczęściej występuje zapalenie pochwy tzw. bakteryjna waginoza (BV) – wywoływane są przez liczne grupy bakterii beztlenowych. W takich przypadkach choroba objawia się obecnością płynnej zielonkawo-szarej wydzieliny, o bardzo typowej i nieprzyjemnej woni oraz niekiedy bólami podbrzusza. Zakażenia bakteryjne mogą rozprzestrzeniać się przez kanał szyjki i jamę macicy do jajowodów i jajników, a następnie do narządów miednicy mniejszej. Objawy takiej infekcji wstępującej to najczęściej podwyższona temperatura ciała, intensywne dolegliwości bólowe podbrzusza oraz ropne upławy. Zapalenie narządów miednicy mniejszej jest poważnym stanem zapalnym i wymaga leczenia antybiotykowego.

Obecnie zwraca się uwagę na infekcje dróg rodnych wywoływane przez chlamydie, bowiem objawy są bardzo skąpe lub nie występują w ogóle, natomiast skutki takich zakażeń są poważne. Zaliczają się do nich: zrosty w miednicy mniejszej, przewlekłe bolesności podbrzusza, a przede wszystkim zniekształcenie i zarośnięcie jajowodów będące przyczyną niepłodności. Przy tego rodzaju zakażeniach konieczne jest leczenie antybiotykowe pacjentki i jej partnera oraz późniejsza kontrola.

Zakażenia grzybicze pochwy i sromu należą do najczęściej występujących zakażeń u kobiet. Ich przyczyną są głównie grzyby z rodzaju Candida – drożdżaki. Objawy infekcji są dokuczliwe, gdyż występuje intensywny świąd oraz zaczerwienienie i pieczenie pochwy i sromu. Towarzyszy im występowanie typowej białej, gęstej wydzieliny, bez charakterystycznego zapachu. U mężczyzn mogą pojawić się wykwity na skórze i błonie śluzowej członka. U części kobiet zakażenia drożdżakowe pochwy nawracają często i wówczas wymagają długotrwałego leczenia, także partnera. W leczeniu nawrotowych postaci grzybic pochwy i sromu pomocna jest również właściwa dieta.

Zakażenie pasożytem - rzęsistkiem pochwowym (Trichomonas vaginalis) występuje stosunkowo rzadko i objawia się charakterystyczną pienistą, zielonkawą wydzieliną z pochwy. Leczenie farmakologiczne jest skuteczne jednak wymaga zastosowania u obojga partnerów.

Zapraszam na konsultację wszystkie Panie, u których występują niepokojące objawy. Tylko szybka i właściwa diagnostyka oraz leczenie infekcji dróg rodnych pozwoli zlikwidować dokuczliwe dolegliwości i ograniczyć ryzyko groźnych powikłań.